Modelul de afaceri s-a schimbat foarte mult in ultimii 10 – 15 ani. Metodele de promovare clasice au fost inlocuite incetul cu incetul de cele de promovare online, iar existenta unui site a devenit o cerinta obligatorie pentru fiecare firma.
Un site incepe insa cu un domeniu internet iar denumirea acestuia trebuie sa fie cat mai sugesiva si mai usor de retinut, dar cel mai important lucru este extensia domeniului (tld-ul). Aceasta va ajuta firmele sa obtina rezultate mai bune in procesul de optimizare SEO, dar va oferi si o personalitate puternica site-ului si o notorietate mai mare brandului.
Firmele pot opta pentru tld-uri personalizate
Extensiile site-urilor au devenit din ce in ce mai variate, iar costurile difera in functie de mai multe criterii. Pentru un tld normal (.ro) pretul poate fi de 10 – 20 de euro pe an, iar pentru o extensie atipica (.acasa sau .srl) costurile pot ajunge si pana la 200.000 euro pe an.
Procedura de obtinere a unor tld-uri speciale este insa putin mai speciala. Firmele vor face o cerere adresata unei asociatii ce administreaza domeniile internet (ICANN), dar vor fi acceptate numai cererile firmelor ce demonstreaza ca detin mijloacele financiare pentru a cumpara si administra acel domeniu.
Domeniile speciale au un regim aparte, astfel ca firmele ce inregistreaza un domeniu de acest tip sunt incluse automat in clasa registrarilor.
Extensiile domeniilor pot avea cele mai variate forme. Spre exemplu, Mc Donalds a inregistrat .mcd, Amazon (filiala europeana) a inregistrat extensia .play iar Del Monte a devenit proprietara a extensiei .delmonte.
Inregistrarea domeniilor speciale ofera companiilor privilegii importante
Deoarece sunt incluse in clasa registrarilor, companiile isi pot administra total domeniul internet cumparat. Astfel, acestea pot vinde domenii altor firme sau pot inscrie nenumarate domenii sau subdomenii pentru propria firma.
Deoarece este un domeniu deosebit de sensibil posibilitatea aparitiei contestatiilor va creste, deoarece exista un risc marit ca doua terminatii sa se suprapuna iar acest lucru nu se poate intampla.
Un alt tip de contestatie poate fi emisa de catre companiile de marca ce pot contesta cererile de inregistrare emise de terti, iar un alt tip de obiectie poate fi emis in cazul in care cererile de inregistrare incalca normele de drept international.
Una dintre cele mai intalnite contestatii este cea emisa in cazul in care se considera ca inregistrarea unei extensii incalca drepturile altor comunitati.
Cazurile vor fi judecate de patru entitati iar deciziile acestora nu mai pot fi contestate la nicio curte superioara de justitie civila sau comerciala.
In Romania insa legislatie este destul de laxa, deoarece nu exista o legislatie foarte clara in ceea ce priveste protejarea numelor domeniilor internet. Singura clauza este inclusa in contractul semnat cu RoTld si se refera la faptul ca fiecare companie se supune (in momentul in care semneaza contractul cu RoTLD) procedurilor UDRP.
Singura cale ca o companie de renume mondial sa isi recapete numele domeniului online este judecata, iar cazul companiei Air France este deja cunoscut in domeniu. Atunci cand aceasta si-a deschis birourile in Romania a constatat ca domeniul airfrance.ro era deja folosit de catre altcineva, iar compania a trebui sa deschida in litigiu.